7 May 2021

Forskningens Døgn har klima på menuen

Undervisning

Ph.d.-studerende på Sociologisk Institut, Morten Wendler Jørgensen, bidrager til videnskabsfestivalen Forskningens Døgn, der formidler forskning til folkeskoleelever under emnet klimavenlig mad.

I forbindelse med Forskningens Døgn bidrager Morten Wendler Jørgensen til et temahæfte samt en præsentationsvideo om klimavenlig mad til brug som undervisningsmateriale for folkeskoleelever i 7.-9. klasse. Eleverne får et indblik i forskning indenfor muligheder og barrierer for at få folk til at spise klimavenligt. Eleverne præsenteres for begrebet klimaaftryk, og hvorfor dette varierer fra fødevaretype til fødevaretype. Der sættes fokus på fødevarekæden, hvor der dykkes ned i selve produktionen af fødevarer, transporten af fødevarer og emballeringen af fødevarer. Endelig indeholder temahæftet gode råd til, hvad man selv kan gøre for at mindske klimaaftrykket fra fødevarer. Temahæftet indeholder derudover forslag til øvelser og eksperimenter, eleverne kan arbejde med.

Se præsentationsvideoen.